Dieta w nietolerancji laktozy

Laktoza jest dwucukrem złożonym z dwóch jednocukrów: glukozy i galaktozy. Aby została strawiona i mogła się wchłonąć w jelicie, potrzebuje odpowiedniej aktywności enzymu zwanego laktazą.

Hipolaktazja powstaje w wyniku zmniejszonej aktywności laktazy (niedoboru). Może mieć podłoże genetyczne albo wystąpić na skutek uszkodzenia błony śluzowej jelita.

U osób z hipolaktazją wyeliminowanie produktów mlecznych nie zawsze jest konieczne, a postępowanie dietetyczne należy prowadzić indywidualnie. Przeważnie stosuje się następujące metody postępowania: zupełne wykluczenie produktów zawierających laktozę, znaczne ograniczenie produktów zawierających laktozę, suplementacja preparatów zawierających farmakologiczną postać laktazy.

W diecie eliminującej laktozę najważniejsze jest, aby umiejętnie zastąpić produkty mleczne, które wywołują niepożądane objawy, produktami zawierającymi podobne składniki. Układając dietę, należy bazować na produktach naturalnych, bogatych w składniki odżywcze. W menu muszą się znaleźć przede wszystkim odpowiednie ilości witamin B2 i B12 oraz D, zwiększającej przyswajanie wapnia. Ponadto produkty zawierające białko, wapń, potas, cynk i magnez.

Źródła magnezu niezawierające laktozy:

- kasza gryczana i jaglana, ryż brązowy, otręby i płatki owsiane, jęczmienne, pszenne,

- wszystkie orzechy, migdały,

- nasiona roślin strączkowych,

- pestki i nasiona, suszone owoce,

- woda mineralna wapniowo-magnezowa.

Źródła potasu niezawierające laktozy:

-owoce (banany, wiśnie, truskawki, pomarańcze, śliwki, morele, brzoskwinie),

- warzywa (brokuły, szpinak, buraki, pomidory, ziemniaki),

- produkty zbożowe pełnoziarniste,

- nasiona roślin strączkowych,

- mięso.

Źródła wapnia niezawierające laktozy:

- mleko sojowe i wszelkie produkty sojowe,

- ryby (morskie),

- warzywa (strączkowe, natka pietruszki, jarmuż, seler, brokuły, kalarepka, każda kapusta, szpinak, dynia, buraki),

- produkty zbożowe,

- nasiona i orzechy (mak, sezam, słonecznik, migdały),

- woda mineralna wapniowa.

Źródła cynku: owoce morza, czosnek, rośliny strączkowe, kasza gryczana i jaglana, ryż, natka pietruszki i koperek, płatki owsiane, mięso.

Źródła białka: wszystkie produkty sojowe, rośliny strączkowe, jaja, mięso, drób.

Źródła witaminy B12: mleko sojowe, rośliny strączkowe, wątróbka, mięso, jaja, drób, wszelkie kasze i płatki.

Źródła witaminy B2: mleko sojowe, rośliny strączkowe (groszek zielony, ciecierzyca), kasza jaglana i gryczana, szpinak, brukselka, mięso.

Produkty, których należy unikać w diecie przy nietolerancji laktozy:

- mleko krowie, owcze, kozie, mleko w proszku, mleko skondensowane,

- sery białe, lody, serki homogenizowane, serki topione, feta, serki ziarniste, wszelkie desery mleczne,

- kefir, maślanka, jogurty, śmietana.

Ponadto będąc na zakupach, należy czytać bardzo dokładnie skład produktów spożywczych i leków w celu sprawdzenia, czy nie posiadają tzw. ukrytych źródeł laktozy. Trzeba uważać w szczególności na gotowe produkty np. sosy, zupy, wyroby garmażeryjne, ciastka i słodycze, a także sprawdzać skład gotowych posiłków spożywanych w barach i restauracjach.

POWRÓT

*Wszystkie artykuły medyczne prezentowane na stronie są zgodne z wiedzą medyczną, ale żaden nie może być traktowany jako diagnoza lekarska, lecz wyłącznie jako materiał edukacyjny. W przypadku zaobserwowania u siebie niepokojących objawów należy skonsultować się z lekarzem.