Dieta w nietolerancji laktozy

Laktoza jest dwucukrem złożonym z dwóch jednocukrów: glukozy i galaktozy. Aby została strawiona i mogła się wchłonąć w jelicie, potrzebuje odpowiedniej aktywności enzymu zwanego laktazą.

Hipolaktazja powstaje w wyniku zmniejszonej aktywności laktazy (niedoboru). Może mieć podłoże genetyczne albo wystąpić na skutek uszkodzenia błony śluzowej jelita.

U osób z hipolaktazją wyeliminowanie produktów mlecznych nie zawsze jest konieczne, a postępowanie dietetyczne należy prowadzić indywidualnie. Przeważnie stosuje się następujące metody postępowania: zupełne wykluczenie produktów zawierających laktozę, znaczne ograniczenie produktów zawierających laktozę, suplementacja preparatów zawierających farmakologiczną postać laktazy.

diecie eliminującej laktozę najważniejsze jest, aby umiejętnie zastąpić produkty mleczne, które wywołują niepożądane objawy, produktami zawierającymi podobne składniki. Układając dietę, należy bazować na produktach naturalnych, bogatych w składniki odżywcze. W menu muszą się znaleźć przede wszystkim odpowiednie ilości witamin B2 i B12 oraz D, zwiększającej przyswajanie wapnia. Ponadto produkty zawierające białko, wapń, potas, cynk i magnez.

Źródła magnezu niezawierające laktozy:

- kasza gryczana i jaglana, ryż brązowy, otręby i płatki owsiane, jęczmienne, pszenne,

- wszystkie orzechy, migdały,

- nasiona roślin strączkowych,

- pestki i nasiona, suszone owoce,

- woda mineralna wapniowo-magnezowa.

Źródła potasu niezawierające laktozy:

-owoce (banany, wiśnie, truskawki, pomarańcze, śliwki, morele, brzoskwinie),

- warzywa (brokuły, szpinak, buraki, pomidory, ziemniaki),

- produkty zbożowe pełnoziarniste,

- nasiona roślin strączkowych,

- mięso.

Źródła wapnia niezawierające laktozy:

- mleko sojowe i wszelkie produkty sojowe,

- ryby (morskie),

- warzywa (strączkowe, natka pietruszki, jarmuż, seler, brokuły, kalarepka, każda kapusta, szpinak, dynia, buraki),

- produkty zbożowe,

- nasiona i orzechy (mak, sezam, słonecznik, migdały),

- woda mineralna wapniowa.

Źródła cynku: owoce morza, czosnek, rośliny strączkowe, kasza gryczana i jaglana, ryż, natka pietruszki i koperek, płatki owsiane, mięso.

Źródła białka: wszystkie produkty sojowe, rośliny strączkowe, jaja, mięso, drób.

Źródła witaminy B12: mleko sojowe, rośliny strączkowe, wątróbka, mięso, jaja, drób, wszelkie kasze i płatki.

Źródła witaminy B2: mleko sojowe, rośliny strączkowe (groszek zielony, ciecierzyca), kasza jaglana i gryczana, szpinak, brukselka, mięso.

Produkty, których należy unikać w diecie przy nietolerancji laktozy:

- mleko krowie, owcze, kozie, mleko w proszku, mleko skondensowane,

- sery białe, lody, serki homogenizowane, serki topione, feta, serki ziarniste, wszelkie desery mleczne,

- kefir, maślanka, jogurty, śmietana.

Ponadto będąc na zakupach, należy czytać bardzo dokładnie skład produktów spożywczych i leków w celu sprawdzenia, czy nie posiadają tzw. ukrytych źródeł laktozy. Trzeba uważać w szczególności na gotowe produkty np. sosy, zupy, wyroby garmażeryjne, ciastka i słodycze, a także sprawdzać skład gotowych posiłków spożywanych w barach i restauracjach.

POWRÓT

*Wszystkie artykuły medyczne prezentowane na stronie są zgodne z wiedzą medyczną, ale żaden nie może być traktowany jako diagnoza lekarska, lecz wyłącznie jako materiał edukacyjny. W przypadku zaobserwowania u siebie niepokojących objawów należy skonsultować się z lekarzem.


Oceniono na 0 gwiazdki z 0 oddanych głosów.