Czy suplementy mogą zaszkodzić?

dietetyk witaminyWitaminy i minerały są niezbędne do życia - wzmacniają nasz organizm wspomagając układ immunologiczny, chronią przed stresem oraz dodają sił. Jednak w ich przypadku powiedzenie „co za dużo, to niezdrowo” ma szczególne znaczenie. Przyjmowanie ich w nadmiernej ilości może być bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia, czego skutkiem często jest powstawanie zakrzepów, łysienie, a nawet uszkodzenie płuc, serca i nerek. Zanim więc sięgniemy po suplementy diety, powinniśmy wykonać badania oraz zasięgnąć porady lekarza.

Zarówno witaminy, jak i minerały, warunkują prawidłowe funkcjonowanie organizmu każdego człowieka. Muszą mu być dostarczane z pożywieniem, gdyż nie potrafi on samodzielnie ich wytworzyć. Ich cennym źródłem są m.in.: tłuszcze roślinne, ryby, kasze gruboziarniste, owoce, warzywa, a także pieczywo razowe. Co istotne, w przeciwieństwie do witamin syntetycznych – tych naturalnych nie sposób przedawkować. Tabletki przegrywają także z nimi batalię dotyczącą właściwości zdrowotnych.

dietetyk suplementy zamiast witaminPołknięcie pigułki nigdy nie zastąpi zjedzenia świeżego owocu, czy warzywa. Osoby, które mają więc przekonanie, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędna jest dodatkowa suplementacja w postaci przyjmowania preparatów multiwitaminowych, są w ogromnym błędzie. Syntetyczne witaminy i minerały przyjmowane w niewłaściwy sposób, mogą dostarczyć mu więcej szkód, niż pożytku. Dotyczy to głównie witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach tj. A, K, E oraz D. Przyjmowane w zbyt dużych ilościach mogą mieć istotny wpływ m.in. na obciążenie nerek, płuc, serca, zmianę gospodarki wodno-elektrolitowej, łysienie, krwotoki, a ponadto zwiększenie ryzyka zakrzepów.

Istnieją jednak przypadki, kiedy wparcie naturalnej diety w postaci przyjmowania dodatkowych suplementów jest niezbędne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy to rozwój rozmaitych infekcji jest w skali roku największy. Wspomaganie może być także nieodzowne jako następstwo przyjmowania niektórych leków, bądź upośledzenie wchłaniania składników odżywczych z przewodu pokarmowego. Jeśli dostarczanie organizmowi naturalnych witamin nie wystarczy, warto wówczas zatroszczyć się o suplementację.

dietetyk suplementyPamiętajmy, że niedobór witamin może być dla organizmu równie niebezpieczny, co ich nadmiar. Ich niewystarczająca ilość prowadzi nawet do awitaminozy (całkowity brak danej witaminy w organizmie). Zauważono, że najczęściej jesteśmy narażeni na brak wit. C, B6, D3, E, A oraz kwasu foliowego.

Zanim jednak sięgniemy po preparaty dostępne już nie tylko w aptekach, na półkach sklepowych, a nawet stacjach benzynowych, powinniśmy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Nie dajmy się zwieść hasłom zamieszczonym na opakowaniach suplementów tj.: "o przedłużonym działaniu"; "organiczny"; "naturalny"; "o wysokiej skuteczności". Są to wyłącznie wytwory marketingowe, których zadaniem jest skuteczne wywarcie wpływu na klienta na zakup danego środka.

Tylko i wyłącznie lekarz po przeprowadzeniu wywiadu, a ponadto po analizie wyników zleconych nam badań stwierdzi, czy przyjmowanie syntetycznych witamin jest konieczne. Jeśli tak, ustali konkretnie których oraz w jakiej dawce, pozwalającej na uzupełnienie braków, a zarazem bezpiecznej dla naszego zdrowia.

POWRÓT

*Wszystkie artykuły medyczne prezentowane na stronie są zgodne z wiedzą medyczną, ale żaden nie może być traktowany jako diagnoza lekarska, lecz wyłącznie jako materiał edukacyjny. W przypadku zaobserwowania u siebie niepokojących objawów należy skonsultować się z lekarzem.