Jak skutecznie poprawić odporność?

Odporność organizmu jest jego zdolnością do walki z atakującymi go bakteriami i wirusami. Jeśli dojdzie do jej osłabienia, stajemy się bardziej podatni na zarazki, które z wielką łatwością wnikają do ustroju i namnażają się. Istnieje wiele sposobów pomocnych we wzmacnianiu naszej odporności - od zdrowego odżywiania się, aktywności fizycznej, po szczepienia.

Za odporność organizmu odpowiedzialne są miliardy komórek odpornościowych krążących w naszym ciele, których zadaniem jest identyfikacja, a następnie niszczenie antygenów, które wtargnęły do ustroju - wirusów i bakterii. Produkowane są one w różnych organach. Mowa m.in. o monocytach oraz limfocytach T i B, których dobre współdziałanie, gwarantuje skuteczną obronę organizmu przed niepożądanymi bakteriami. Aby do tego doszło, musimy zatroszczyć się o wiele kwestii. Oto jedne z najważniejszych:

  • badanie poziomu odporności - jeśli zauważyliśmy u siebie podatność na zachorowania, wówczas należy skonsultować się z lekarzem, który skieruje nas na odpowiednie badania laboratoryjne - w tym m.in. oceniające funkcje limfocytów T i B. Gdy wykażą one nieprawidłowości, należy udać się do lekarza immunologa, którego specjalnością jest leczenie oraz diagnostyka zaburzeń układu odpornościowego.
  • sen odpornosc psychiatradługi i spokojny sen - nie bez powodu powstało powiedzenie "sen to zdrowie". Badania dowodzą, że gdy jesteśmy wyspani i tym samym - wypoczęci, pomagamy organizmowi w walce z wirusami oraz bakteriami. Szczególne znaczenie ma faza REM (czyli głęboka faza snu), po której wzrasta liczba limfocytów, oraz to, aby sen odbywał się w nocy. Działaniem szkodzącym organizmowi jest wysypianie się w ciągu dnia i tym samym - nocne czuwanie. Jak dowodzą badania, to zaburzenie naturalnego rytmu dobowego, wyłącza jeden z kluczowych genów, który odpowiada za sprawne działanie układu odpornościowego. W przypadku, gdy zaobserwujesz u siebie zaburzenia snu, połączone ze zwiększona zapadalnością na choroby infekcyjne, rozważ wizytę u lekarza psychiatry, który pomoże ci uregulować rytm dobowy. Możliwe jest również, że zaczynają się u ciebie pierwsze objawy depresji lub chorób autoimmunologicznych, związanych np. z zaburzeniami funkcji tarczycy.
  • gastrolog odpornosc dietaodpowiednia dieta - bardzo ważną rolą we wzmacnianiu odporności jest regularne spożywanie posiłków (najlepiej 5) oraz niezapominanie o tym, że śniadanie odgrywa główną rolę. Powinno się pojawić na naszym stole ok. 30 min po przebudzeniu. Najważniejszymi składnikami w naszym codziennym jadłospisie powinny być: pełnowartościowe białko, produkty zbożowe z pełnego przemiału, kasze (szczególnie jęczmienna), owoce, warzywa, a także zawierające żywe kultury bakterii jogurty. Warto unikać cukrów prostych i artykułów spożywczych wysoko przetworzonych lub gotowych dań do tzw. szybkiego przygotowania. Być może jesteśmy tradycjonalistami, ale żadne gotowe danie nie zastąpi posiłku przygotowanego w domu. Nawet jeśli nie jesteś mistrzem kuchennym i tak popełnisz mniej błędów dietetycznych i mniej sobie zaszkodzisz, aniżeli w przypadku spożywania dań gotowych. Przynajmniej unikniesz sztucznych barwników i konserwantów, oraz setek dodatkowych substancji, o których nawet byś nie pomyślał, że można je dodać do jedzenia. W ciągu ostatnich kilkunastu lat, lekarze gastrolodzy obserwują kilkuset procentowy wzrost zachorowań na choroby przewodu pokarmowego, związane z problemem nieszczelności jelit. Nieszczelne jelita dodatkowo obciążają układ immunologiczny, a w konsekwencji może wystąpić spadek odporności ogólnej lub rozwój jednej z wielu chorób autoimmunologicznych.  Jeśli zatem, zaczynasz cierpieć na: wzdęcia, bóle brzucha, zgagi, biegunki, zaparcia, uczucie palenia w przewodzie pokarmowym, bóle głowy niewiadomego pochodzenia lub uczucie ustawicznego zmęczenia, a jednocześnie zaczynasz coraz częściej chorować na infekcje – rozważ czy nie warto zacząć od wizyty u lekarza gastrologa oraz dietetyka, który ustali dietę wspomagającą proces leczenia.
  • odpornosc aktywnosc fizycznaaktywność fizyczna - aby organizm był silny i gotowy do walki należy zadbać o jego prawidłową kondycję. W tym celu ważne jest zapewnienie mu aktywnego trybu życia, czyli m.in. zbawiennych dla zdrowia spacerów i ćwiczeń. Wysiłek fizyczny jest doskonałym bodźcem do uwalniania hormonów, które wpływają stymulująco na układ odpornościowy. Ponadto regularne ćwiczenia oczyszczają komórki z toksyn. Warto także pomyśleć o hartowaniu organizmu poprzez różnicę temperatur wody. W praktyce polega to na tym, iż po wysiłku fizycznym (wówczas, gdy nasze ciało jest rozgrzane) bierzemy ciepły prysznic, a na jego zakończenie spłukujemy ciało chłodniejszą wodą i szybko je okrywamy.  Jeśli do tej pory prowadziłeś siedzący tryb życia, pamiętaj o tym, aby stopniowo zwiększać poziom aktywności fizycznej. Nie ma rzeczy dla Ciebie gorszej, niż start w maratonie, tuż po wstaniu od biurka. Zacznij od 10 minutowych spacerów. nie musisz od razu być wyczynowcem. Jeśli masz taką możliwość, spaceruj w towarzystwie, nawet nie zauważysz, kiedy z 10 minut, zrobi się pół godziny. Posiadanie psa jest również fantastycznym rozwiązaniem, nawet jeżeli najchętniej byś zaległ przed telewizorem, pies zmusi cię do kilkuminutowego spaceru.  W przypadku, gdy zamiast spacerować (i nie chcesz lub nie możesz mieć psa), postanowiłeś ćwiczyć na siłowni, bądź dla siebie wyrozumiały i nie bij rekordów. Twoje stawy i układ kostny, mogą szybko przypomnieć ci o swoim istnieniu i zamiast podnieść swoją odporność, wylądujesz na kozetce u lekarza ortopedy .
  • ograniczenie używek - alkohol, kawa, herbata, narkotyki, papierosy – to chyba jest dla każdego jasne. Nie potrzebujesz dodatkowych instrukcji.
  • unikanie stresu – to zdecydowanie najtrudniejsze. Mamy pełną świadomość, że tego do końca zrobić się nie da, ale przynajmniej postaraj się zdystansować od problemów mniej ważnych.
  • uzupełnianie niedoborów witaminy D - nieodpowiedni poziom tej witaminy sprzyja występowaniu wielu chorób, w tym m.in. infekcji górnych dróg oddechowych. Uwaga, zanim zaczniesz łykać suplementy skontroluj poziom witaminy D. Nadmiar jest tak samo szkodliwy, jak niedobór.
  • ziola odpornosc profilaktykarośliny i zioła - w drodze do osiągnięcia dobrej odporności pomocna będzie m.in. jeżówka, żeń-szeń i czosnek. Warto przygotowywać z nich napary (z czosnku, raczej nie polecamy), ale nie bez znaczenia są także gotowe preparaty dostępne na sklepowych półkach. Ponadto działanie uodparniające mają także inhalacje oraz kąpiele, do których dodamy olejek eteryczny. W szczególności mowa o eukaliptusowym, sosnowym oraz tymiankowym.  Ludzkość od tysiącleci korzystała z dobrodziejstw naturalnych leków ziołowych. Wiele współczesnych leków, swoje powstanie zawdzięcza właśnie substancjom wyizolowanym z roślin, nie ma zatem niczego złego, ani nienowoczesnego w tym, że wspomożesz nimi swój organizm.  Ziołowe preparaty w wielu przypadkach mają silne działanie i mogą powodować interakcje z przyjmowanymi przez ciebie lekami. Zanim zaczniesz jest stosować, skonsultuj to z lekarzem, upewnij się, że data ważności jest aktualna, a przy zaobserwowaniu jakichkolwiek niekorzystnych objawów, natychmiast odstaw preparat. Pamiętaj również o tym, że możesz być uczulony na daną roślinę, w takiej sytuacji, możesz osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.
  • grypa immunologszczepienia - warto pomyśleć m.in. o szczepieniach przeciw grypie oraz przeciwko pneumokokom. Szczepionka przeciw grypie jest naprawdę bezpieczna i nie powoduje zakażenia wirusem grypy. Nawet jeśli w późniejszym czasie dojdzie do zakażenia nim, bądź do przeziębienia, choroba ma łagodniejszy przebieg, a ryzyko wystąpienia powikłań pogrypowych jest zminimalizowane. Decyzję o wykonaniu szczepienia (każdego) powinno się jednak skonsultować z lekarzem. Nie czekaj ze szczepieniem do jesieni lub wiosny, aż zacznie się sezon zwiększonej zachorowalności na infekcje. Szczepić się  można przez cały rok.  Szczepienie  może być wykonane tylko w tym czasie, gdy nie cierpisz na żadne infekcje. Musisz mieć całkowitą pewność, że jesteś zdrowy. To jest naprawdę ważne!
  • pozytywne nastawienie - udowodniono, że osoby wesołe i towarzyskie rzadziej zapadają na choroby infekcyjne. Podczas śmiechu dochodzi bowiem do dotlenienia organizmu (zerknij do spisu naszych artykułów, dowiesz się co naprawdę znaczy termin – dotlenić się ), a także uwolnienia hormonów szczęścia. Jeśli zatem dotarłeś do końca, tego wykładu, uśmiechnij się w ramach profilaktyki :).

Zespół lekarzy

Centrum Medycznego ALFA-LEK


POWRÓT

*Wszystkie artykuły medyczne prezentowane na stronie są zgodne z wiedzą medyczną, ale żaden nie może być traktowany jako diagnoza lekarska, lecz wyłącznie jako materiał edukacyjny. W przypadku zaobserwowania u siebie niepokojących objawów należy skonsultować się z lekarzem.

Czy artykuł był pomocny? Prosimy o ocenę.


Oceniono na 0 gwiazdki z 0 oddanych głosów.